2024. május 12.

Így hátráltatja sok cég a saját toborzását

Ágazatonként eltérő, hogy mekkora küzdelmet jelent egy-egy alkalmas munkavállaló megtalálása. A megnövekedett álláskínálat miatt a jelentkezők nem kényszerülnek bele olyan megoldásba, ahol lényegesen engedni kell az elképzeléseikből akár a bért, akár a munkarendet illetően. A szakmunkák között éppúgy válogatni lehet, mint mérnök állások között.

Önnel is előfordult már, hogy egy toborzás 10-14 napon belül sem hozta a várt eredményeket? A folytatás előtt érdemes megvizsgálni – a jelentkezői visszajelzések és az aktuális piaci körülmények alapján –, hogy a következő időszakban min lehet (és szükséges) változtatni.

Minden munkavállalói csoportnál fontos szerepe van:

  • a könnyen érthető feladatoknak,
  • teljesíthető elvárásoknak
  • és egy motiváló bérajánlatnak.

A munkakörhöz megadott elvárásokat érdemes munkaerő-piaci összehasonlításban vizsgálni, hogy hasonló munkakörhöz milyen paraméterek kapcsolódnak.

Ha többemberes pozícióról van szó, akkor szét kell szedni és el kell fogadni, hogy az előző kollégával szerencsénk volt, hogy egy fizetésért ellátott több munkakört is. A több munkakörhöz kapcsolódó elvárások csökkentése nagyban növelheti a jelentkezési kedvet, nagyobb lesz a merítés.

Tapasztalataink szerint az utóbbi időszakban már akár 20%-ot meghaladó szakadék is előfordulhat a bérigények és a bérajánlatok között. Ez messze nem az alkuképes szintkülönbség. Így a legerősebb súlypont továbbra is azon kell, legyen, hogy az ajánlat, amit a leendő munkavállaló számára kínálunk, az valóban versenyképes legyen mind a bér mind az egyéb feltételek tekintetében.

Mit jelent a versenyképes bérezés?

Ahhoz, hogy felmérje, mennyire kínál versenyképes fizetést, nem kell messzire mennie: minden cég első kézből kaphat visszajelzést a saját dolgozóitól. Természetesen nincs olyan munkavállaló, aki visszautasítana egy béremelést vagy ne gondolkodna el egy magasabb bérajánlaton. Mégis érdemes időről időre feltérképezni, hogy elégedettek-e a dolgozók a jelenlegi bércsomaggal, elegendő-e a fizetésük ahhoz, hogy a rövid és hosszú távú céljaikat elérhessék. A meglévő dolgozói állomány folyamatos felmérése mellett a mindenkori kilépőkkel is el kell beszélgetni. 

Ha munkaerő-kölcsönzésben gondolkodik, a bérezés kialakításában segítségére lehetnek a Humán Centrum HR munkatársai, akik több évtizedes tapasztalattal a hátul mögött, sokféle módszerrel tudják támogatni Önt a reális bérszint feltérképezésében. Keresse fel a Humán Centrum munkatársait

Piackutatás

Érdemes időnként kitekinteni, hogy hasonló munkakörben más cégek milyen feladatokat, elvárásokat adnak meg és milyen bér- és juttatási csomagot kínálnak mindehhez. A Humán Centrum Kft. iparáganként kimutatásokat készít az egyes területek bérhelyzetéről és ez alapján tesz javaslatot partnereinek, melyhez felhasználja a KSH statisztikai adatait nemzetgazdasági áganként és rendszeresen végzett munkaerő-piaci elemzéseket is.

 

Jelentkezők bérigénye

Hasznos bekérni a bérigényeket minden jelentkezőtől egy toborzási időszakban. Jól mutatja, hogy az adott időszakban a meghirdetett munkakörben milyen bérrel lennének elégedettek a dolgozók. Lehet várni az alkuképes bérigénnyel rendelkező jelentkezőkre, viszont ha nincs időnk vegyük figyelembe az átlagban megadott bérigényt, és ehhez közelíteni a bérajánlatot, ezzel sokat tehetünk a fluktuáció csökkentéséért is.

Jó a bér, rugalmasak a feltételek mégsem jönnek a megfelelő jelentkezők. Mi lehet a gond?

Vonzó álláshirdetést írni kihívást jelent a tapasztalt HR-es szakemberek számára is, túl sokan keresik ugyanazt a munkavállalói csoportot. A toborzás sikerének egyik kulcsa a közérthető és tömör kommunikáció. Ne adjuk közre a munkaköri leírást a hirdetésben, nincs szükség részletekbe menő, hosszú fejtegetésre. Be kell mutatni az érdeklődő számára, hogy melyek lesznek a legfőbb feladatai és felelősségi körei, és mindezért mit kínál a cég.

Több toborzási eszközt is vessünk be. Egy-egy jól bevált állásportál mellett, a cég karrier menüje, Facebook és LinkedIn oldala is jó csatorna. Alkalmazhatunk jelöltadatbázis-szűrést is a passzív álláskeresői réteg megszólítására. A szellemi és fizikai munkakörökben is a dolgozói ajánlások alapján felvett új kollégának a legjobb a beválása.

Legyen egyszerű a jelentkezés. Időnként nem célszerű egy állásportálról átnavigáltatni a jelentkezőket saját honlapra csak azért, hogy egy helyen kezelhessük a jelentkezőket. Ha nagyon egyszerű feladatról van szó, a jelentkezéshez elég lehet elkérni az elérhetőségeket, hogy a telefonos szűrés során kiderüljön szükség van-e az önéletrajzra is. Van álláskereső, akinél pár plusz kattintás és még két űrlap kitöltése már pont annyival több energiát igényel, amely befektetése helyett inkább pályázik ott ott, ahol egyszerűen, egy űrlap kitöltésével jelentkezhet. Ez nem motiválatlanság, csupán logikus döntés, mert rengeteg elérhető állás van a piacon.

Ha megbízunk egy HR szolgáltatót, akkor a megbízás legyen valódi, bízzunk bennük. A toborzó céggel párhuzamosan nem érdemes ugyanazokat a toborzási csatornákat alkalmazni. A jelentkezők átnézik a kínálatot, egyértelműen észrevehető, ha ugyanaz az állás több cégen keresztül is betölthető és pont az ellenkező hatást éri el. Nem a munka elérhetőségét növeli, hanem a céggel szembeni fenntartást válthatja ki: „ha ennyire hirdetik, valami biztosan nem stimmel”.

A közvetítő cég saját módszereket használ, több szegmenst érintő tapasztalattal rendelkezik. Ha a megbízó ugyanazokat a hirdetési formákat várja el egy HR szolgáltatótól - ugyanaz a platform, ugyanaz a hirdetési szövegezés - amellyel önmaga sem ért el jó eredményeket, akkor gyakorlatilag megköti a kezét annak, akitől eredményt vár.

Ha szeretne bővebb tájékoztatást kérni, a linken megadhatja, hogy milyen munkakörben tapasztal nehézséget, milyen munkakör kapcsán lenne szüksége segítségre. Kollégáink egyéni ajánlatot készítenek Önnek!