2024. szeptember 24.
10+1 dolog, amit kerüljünk egy önéletrajzban
Talán nem is gondolnánk, hogy a gondosan összeállított önéletrajzunk tartalmazhat olyan felesleges (vagy rosszul feltüntetett) információt, ami miatt még azelőtt elvetik a jelentkezésünket a munkáltatók vagy munkaközvetítők, hogy személyesen találkoztak volna velünk. Szakértőink összeszedték azokat a leggyakoribb önéletrajzi hibákat, amelyekkel a jelöltek többet ronthatnak az esélyeiken, mint azt gondolnák.
1. Családi állapot
Az önéletrajz célja, hogy a jelentkező bemutassa szakmai alkalmasságát, ezért csak a munkavégzés szempontjából releváns információkat érdemes közölni. Hiszen végsősoron az adott cég szakmai szempontok alapján dönt arról, hogy a jelölt alkalmas-e a meghirdetett pozícióra. Azért még senkit sem ejtettek ki, mert nem volt feltüntetve a családi állapota az önéletrajzában.
Ennek ellenére vannak, akik azért tüntetik fel azt a CV-jükben, hogy házasok, mert azt a benyomást szeretnék kelteni, hogy megbízhatóbbak, el tudnak köteleződni. Ugyanígy gondolkodnak az egyedülállók is – ha belefűzik ezt az infót az önéletrajzukba, talán azt hihetik, hogy a családi teendők mellett több idejük jut a munkára, sőt, talán még a túlóra is beleférhet. A cégek azonban pontosan tisztában vannak azzal, hogy ez a munkára való alkalmasság szempontjából lényegtelen információ és nem biztosíték semmire, tehát nem ez alapján fognak valakit behívni egy interjúra.
2. Helyesírási hibák, elírások
Sokan nem gondolnák, hogy milyen nagy jelentősége van a helyesírásnak egy önéletrajzban, pedig ez határozza meg a legelső benyomásunkat a döntéshozó szemében. Egy hibáktól hemzsegő önéletrajz egyértelműen kedvezőtlen képet fest a pályázóról - azt sugallja, hogy nem fordít elég időt és energiát a részletekre, ami a munkavégzés során is aggodalomra adhat okot.
A rendesen formázott, jól felépített, hibamentes szöveg viszont precizitást, igényességet és felkészültséget sugall, és növeli a sikeres elbírálás esélyét. Éppen ezért nagyon fontos, hogy helyesen írjuk le az előző munkahelyeink neveit, az előző pozícióinkat, és a dátumok értelmezhetően szerepeljenek a pályázati anyagunkban.
3. Fizetési igény
Csak abban az esetben tüntessük fel a fizetési igényünket, ha azt az álláshirdetésben kérik. Ugyanis ha túl magas vagy alacsony összeget nevezünk meg, jelentősen ronthatunk az esélyeinken.
Ha pedig a hirdetésben már szerepel egy körülbelüli összeg, amivel nem vagyunk elégedettek, akkor sem érdemes ezt jelezni a pályázás ilyen korai szakaszában, sőt, ebben az esetben nem is érdemes beadni a jelentkezésünket, mert nem valószínű, hogy az ott megadott fizetési feltételektől lényegesen el fognak térni.
4. Lakcím
A pontos lakcímet nem fontos megadnunk, viszont sokan még azt sem árulják el, hogy melyik városban élnek, mert azt feltételezik, hogy ha az otthonuktól egy távolabb eső munkahelyre pályáznak, akkor a recruiter/HR munkatárs azt feltételezi, hogy majd később nem bírják az ingázást.
Ez azonban egy tipikus jelölt tévhit. Az minden pályázónak a saját döntése, hogy szeretne-e ingázni vagy sem. A város feltüntetésével pedig sokkal gördülékenyebbé lehet tenni az egyeztetést a jelölt és a HR között. Sajnos számos olyan esetre van példa, hogy a jelölt nem veszi figyelembe a munkavégzés helyét és ennek ellenére jelentkezik egy pozícióra – amit információ hiányában nehezen szűrnek ki a HR-es szakemberek.
A távolság olyan szempontból is fontos, hogy ha a cégtől utazási költségtérítést kér a pályázó, akkor azzal tervezni kell, hogy milyen távolságot vállal még be a munkáltató. Vagy ha céges busszal szállítják a dolgozókat, szintén fontos információ a HR-es szakembernek, hogy a jelentkező városa beleesik-e az útvonalba.
Szellemi munkák esetében gyakori a home office lehetőség, de ebben az esetben is fontos tudnia a munkáltatónak, hogy honnan dolgozna a leendő munkavállaló. Az pedig teljesen reális, hogy a munkavállaló szeretné a munkába járás költségét, így ez a plusz juttatás egy nagyon reális döntési tényező lehet, ha a jelölt messze lakik.
5. Hobbi
Színesíti a CV-t, árnyalja az interjú során kialakult képet a jelentkezőről, de nem érdemes túl hosszan kifejteni az önéletrajzban. Egy kiválasztással foglalkozó szakember ugyanis nem fog azért behívni egy jelöltet, mert például a jelentkező a szabadidejében szeret utazni - ez esetleg akkor lehet releváns, ha például egy turisztikai céghez vagy légiiparba tartozó vállalathoz jelentkezik. Ha a hobbi valamennyire köthető a megpályázandó álláshoz, akkor fontos beleírni, de máskülönben nem kötelező.
+1 tipp: Ugyanakkor ha egyes készségeinket szeretnénk ezzel nyomatékosítani, például, hogy jól kezeljük a stresszt és remek csapatjátékosok vagyunk, akkor beleírhatjuk, hogy ebben nagy segítségünkre van a sport, amit (mellesleg) csapatban szeretünk a leginkább űzni. Ez alapján a HR-es szakember már kap egy részletesebb képet arról, hogy milyen beállítottságú a jelölt, mennyire illik a cég profiljába.
6. Nem professzionális e-mail cím
Ha hisszük, ha nem, de a becenevet vagy a nevünkön kívül más szavakat tartalmazó e-mail címek (pl.: timcso007@gmail.com) nagyon is rossz benyomást kelthetnek. Egy ilyen e-mail cím azt sugallhatja a munkaadó számára, hogy a jelentkező nem veszi komolyan a pályázatot, vagy nem elég profi hozzáállással közelíti meg a munkakeresést. Fontos, hogy lehetőleg egy egyszerű, teljes nevet tartalmazó e-mail elérhetőséget adjunk meg a jelentkezésünk során (pl.: kiss.timea@gmail.com), mert ez sokkal megbízhatóbb és komolyabb képet fest rólunk már az első kapcsolatfelvételnél.
7. Vallás
A vallási hovatartozás feltüntetése a CV-kben felesleges kockázatokat hordozhat, hiszen elterelheti a figyelmet a valós szakmai teljesítményről. A munkaadók számára az a fontos, hogy a jelentkező milyen szakmai tapasztalattal, képzettséggel és készségekkel rendelkezik, amelyek hozzájárulnak a munkakör eredményes betöltéséhez - a vallás feltüntetésének szintén csak abban az esetben van értelme, ha valamilyen módon kapcsolódik a munkakörhöz, munkáltatóhoz.
8. Hosszú mondatokban írt bekezdések
Tudtad, hogy egy HR-es szakember átlagosan egy percet tölt egy CV átolvasásával? Több száz jelentkező esetén még ennyit sem. Éppen ezért ne használjunk hosszú mondatokat az önéletrajzunkban, mert megnehezítheti az információ gyors és hatékony feldolgozását. A HR-eseknek vagy döntéshozóknak gyakran nagy mennyiségű jelentkezést kell átnézniük, ezért fontos, hogy egy önéletrajz könnyen átlátható, letisztult legyen.
Hosszú bekezdések helyett érdemes pontokba szedett felsorolásokat, bulletpointokat használni, amelyek tömören és világosan bemutatják az előző munkaköreinkhöz kapcsolódó feladatokat és eredményeket. A jó felépítés mellett törekedjünk a rövid, lényegre törő megfogalmazásra, hogy a fontos információk azonnal megragadják a figyelmet, és kiemeljék a jelentkező releváns tapasztalatait.
9. Nem releváns munkatapasztalat
Aranyszabály: ha van olyan munkatapasztalatunk, ami egyáltalán nem releváns az új pozíció szempontjából, azt ne részletezzük az önéletrajzunkban, mert csak elvonja a figyelmet a szakmai alkalmasságunkról. (Az alatt, hogy ne részletezzük, azt értjük, hogy csak azt tüntessük fel, hogy mettől meddig és milyen beosztásban dolgoztunk az adott cégnél.) Ha például egy számviteli pozícióra jelentkezünk, akkor ne részletezzünk a CV-nkben egy korábbi vendéglátós tapasztalatot, mert az ahhoz kapcsolódó feladatok és készségek nem kapcsolódnak közvetlenül a megpályázott pozícióhoz. (Viszont ha egy szállodalánc sales pozíciójára jelentkezünk, jobban kifejthetjük az ahhoz kapcsolódó feladatokat, mert abban az esetben kapcsolódik a munkakörhöz, és a vendéglátós tapasztalat előnyt jelenthet.)
Viszont ami fontos, hogy ne hagyjunk az önéletrajzunkban lyukakat, mert az sokkal nagyobb gyanakvásra adhat okot, és azt feltételezheti a HR-es szakember, hogy a jelöltnek több munka nélküli időszaka volt.
10. A váltás oka
Arról, hogy miért hagytuk ott az előző munkahelyünket, teljesen felesleges írnunk az önéletrajzunkban vagy a motivációs levelünkben, mert akár ronthat is az esélyeinken. Ezt általában az interjún szokták megkérdezni, amireérdemes is alaposan felkészülni.
HR szakértőink szerint fontos, hogy válaszunkkal semmilyen formában se sértsük az előző munkahelyünkön aláírt titoktartási szerződést. Ha ilyet nem is írtunk alá, kerüljük a konkrét esetek, helyzetek felvázolását, és a munkafolyamatok részletekbe menő ismertetését, illetve ne fejtsük ki negatív véleményünket előző kollégáinkról, feletteseinkről (nevekkel, beosztással). Ez nem korrekt az előző munkahellyel szemben, az interjún pedig nincs lehetősége eldönteni a HR-esnek, hogy a jelölt által felvázolt esetekben valójában mi hogyan történt és felveti a kérdést, hogy ha felveszik a pályázót dolgozni, akkor utána erről a cégről is gond nélkül elárul majd minden belső információt?
+1 Régi vagy nem odaillő fotó
A megfelelő CV fotó kiválasztása is legalább olyan fontos, mint maga a tartalom. A bulizós, ágyon fekvős vagy tükörszelfis képek nem professzionálisak, és nem illenek egy CV-be, mégis gyakran alkalmazzák őket a jelöltek. Az ilyen képek komolytalan képet festenek a jelentkezőről és nem keltenek jó benyomást. Ezen kívül fontos, hogy a fotó friss legyen – legfeljebb kétéves –, mert rendkívül kínos helyzetet teremthet, ha a munkáltató esetleg nem tudja felismerni a jelöltet egy régi fénykép alapján, mert annyira nem hasonlít már a megjelenése az általa küldött fényképére.
De milyen egy jó CV fotó? A megfelelő CV fotó általában világos háttér előtt készült, jól megvilágított, professzionális megjelenést biztosító kép, amelyen a pályázó rendezett és barátságos benyomást kelt. A legjobb, ha a jelölt a képen semleges, inkább elegáns öltözetben van, és közvetlenül a kamerába néz, szolid mosollyal, megbízhatóságot és magabiztosságot sugallva.
Vegye igénybe ingyenes CV ambulanciánkat!
Minden hónap utolsó egész hetében tartjuk önéletrajzírással, pályázati anyagok összeállításával kapcsolatos ingyenes önéletrajzírás tanácsadásunkat. Ha jelentkezne, küldje el meglévő önéletrajzát a cvambulancia@humancentrum.hu e-mail címünkre. A jelentkezéseket a tanácsadás előtti hét szerdáján zárjuk, eddig szükséges elküldeni az önéletrajzot, amit HR tanácsadóink átnéznek. Előzetesen kollégánk egyeztet Önnel a tanácsadás időpontjáról és módjáról.