Az alábbi összeállítással szeretnénk megismertetni Önnel, hogy szakemberhiány, átmeneti vagy tartós létszámigény esetén milyen szempontokat érdemes vizsgálnia egy külső munkaerő-kölcsönző vagy -közvetítő cég kiválasztásánál, amivel jelentősen minimalizálja a normál üzleti működés kockázatát és maximalizálja az előnyöket. (Find the English version here: How to choose your HR service partner?)
A magyar gazdaság hosszú évek óta küzd munkaerő- és szakemberhiánnyal, folyamatosan új kihívás elé állítva a munkáltatókat. A régóta üresen álló, betöltetlen álláshelyek és az elhúzódó toborzási folyamatok jelentősen megterhelik a vállalatok költségvetését és akadályozzák a hatékony működést. Többek között ezzel is magyarázható az az egyre növekvő igény a munkáltatók részéről, hogy HR-szolgáltató partneren keresztül, atipikus foglalkoztatás keretében teljesítsék – átmeneti vagy tartós – létszámbővítési igényeiket.
Az atipikus, – tehát az általános heti 40 órás, határozatlan időre kötött alkalmazotti jogviszonytól eltérő – foglalkoztatási formák költséghatékony és gyors megoldást jelenthetnek a cégek munkaügyi és toborzási kihívásaira. Ilyenek például a munkaerő-kölcsönzés különböző formái, a távmunkában végezhető vagy részmunkaidős állások, az egyszerűsített foglalkoztatáson belül az alkalmi és idénymunkák, illetve a szövetkezeti foglalkoztatás típusai, mint a diákmunkák vagy a nyugdíjas állások.
Atipikus foglalkoztatás: hatékony megoldás a változó létszámigények teljesítésére
Az atipikus foglalkoztatási formák felkapottsága ma már meghatározó munkaerőpiaci trendnek számít, amihez több tényező is hozzájárult: köztük például a munkaerőhiány, az elöregedés, a digitalizáció rohamos fejlődése, és a pandémiával elterjedő rugalmas munkavégzési formák térhódítása is mind erősítették ezt a tendenciát. A Humán Centrum tapasztalatai alapján partnereink számára a legnagyobb előnyt az jelenti, hogy a hektikusan változó létszámigényeiket is gyorsan ki tudják szolgálni – legyen szó létszámstopról vagy szezonális munkákról.
A szövetkezeti tagok vagy kölcsönzött dolgozók foglalkoztatása nem növeli a vállalat saját statisztikai létszámát, bérjellegű ráfordítását, ugyanakkor azonnali megoldást nyújt a kapacitáshiányra.
Emellett a munkáltató mentesül
- a toborzás-kiválasztás,
- a fluktuációkezelés,
- a ki- és beléptetéssel járó teendők
- és minden további hatósági és munkaügyi adminisztrációs,
- illetve a bérszámfejtés és bérutalás terhei alól.
A megfelelő HR-szolgáltató kiválasztása nem egyszerű feladat, ezért mielőtt leszerződne a potenciális partnercéggel, érdemes mérlegelnie bizonyos szempontokat annak érdekében, hogy jelentősen minimalizálhassa a normál üzleti működés kockázatát, ugyanakkor maximalizálhassa az együttműködés előnyeit. Mutatjuk, melyek ezek!
1. Hogyan járul hozzá a toborzási folyamat hatékonyságához?
A profi munkaerő-kölcsönzés és közvetítés alapja a hatékony toborzás-kiválasztás, amelynek módja más és más lehet adott iparágra vonatkozóan. A toborzásban tapasztalt HR szolgáltatóként ezt gyakran lényegesen hatékonyabban és gyorsabban el tudjuk végezni, mint ahogyan azt a munkáltató cég tenné. Ráadásul a több ezer fős adatbázisunk révén értékes információkkal szolgálunk a potenciális munkavállalók bérigényéről, képességeiről, motivációiról, valamint az aktuális iparági trendekről.
Ezt egészíti ki naprakészségünk a jogszabályi változások terén: folyamatosan nyomon követjük a minket és partnereinket érintő munkaügyi törvénymódosításokat. Ezzel, valamint széles körű szakmai tudásunkkal és tapasztalatunkkal biztosítjuk ügyfeleink számára, hogy átláthatóbbá tegyük és jelentősen csökkentsük a munkaügyi kiadásokat.
A hatékony együttműködés érdekében célszerű olyan partnert választani a munkaerő-kölcsönzéshez vagy -közvetítéshez, akinek az Ön működési területén van irodája, így szinte biztos, hogy ismeri a lokális munkaerőpiacot.
További előnyt jelenthet országos hálózatban működő toborzó céggel szerződni, mivel a helyi irodák segíthetnek az esetleges kapacitáshiány feloldásában, a szükséges szakképzettségű munkavállalók szállításában és szállásoltatásában is.
2. Mire érdemes figyelni az árajánlatnál?
A munkaerő-kölcsönzés díjszámításának alapja a felek által kölcsönösen megállapított bruttó bér vagy a teljes foglalkoztatói ráfordítás. A HR szolgáltatóknál többféle számítási mód is elfogadott, így a díjak összehasonlíthatóságának érdekében pályáztatáskor fontos előre tisztázni, hogy Ön milyen konstrukcióban szeretne árajánlatot kapni. Amennyiben nincs jártassága a munkabért terhelő adók és járulékok vonatkozásában, az interneten számos bérkalkulátort talál.
Vigyázzon, az mindig gyanús, ha az árajánlatban a teljes foglalkoztatói ráfordítással közel azonos díj szerepel, hiszen ebben az esetben a szolgáltatás egyéb költségeit – toborzás, kiválasztás, projektvezetés, bérszámfejtés, munkaügyi adminisztráció – sem fedezi a kölcsönzési díj. Az efféle „dörzsölt” megoldások esetleges következményei pedig mind a munkavállalót, mind a kölcsönbe vevőt érintik.
3. Mi jelent garanciát a biztonságos és törvényes partnerségre?
A munkaerő-kölcsönző cégeknek rendelkeznie kell a Munkaügyi Hivatal által kibocsátott nyilvántartási számmal, amely alapján a tevékenységüket végzik. A biztonságos együttműködés másik, hasonlóan fontos eleme a munkaerő-kölcsönző cég vállalkozási felelősség-biztosításának megléte és értéke, de lényeges információval szolgál az is, ha a NAV listájában a köztartozásmentes cégek között szerepel.
A fentiek együttese minőségbiztosítási rendszerrel kiegészülve garanciát jelent arra, hogy Ön törvényes és szabályozott munkaerő-kiválasztási, projektvezetési és adminisztrációs szolgáltatásokat kap.
4. Miért kiemelt fontosságú a pénzügyi stabilitás egy HR-szolgáltatónál?
Az egyik legnagyobb hazai munkaerő-kölcsönzéssel és toborzással foglalkozó vállalatként, a több mint három évtizedes tapasztalattal rendelkező Humán Centrum már számtalan gazdasági helyzetet és sokféle szabályozást élt meg a munkaerőpiacon. Rugalmas és hatékony szolgáltatásokkal az atipikus foglalkoztatás terén, széles körű portfólióval, stabilan működünk bizonytalan gazdasági környezetben is. Hiszünk abban, hogy az atipikus foglalkoztatásé a jövő, amely egy válságálló és biztonságos megoldást jelent a piacon.
A szakértelemmel kéz a kézben jár a stabil működés, amelynek felmérése szintén nem elhanyagolható szempont: a különböző céginformációs rendszerek segítségével könnyű meggyőződni a leendő partner üzleti tevékenységéről, pénzügyi helyzetéről, fizetési fegyelméről, így Ön még a szerződéskötés előtt megbízható információkat kaphat. A pénzügyi és szakmai stabilitás azért is kiemelt fontosságú, mert a munkavállalók a munkaerő-kölcsönző cég állományában vannak, onnan kapják fizetésüket. Azonban, ha a kölcsönző cég elmulasztja törvényes kötelezettségeit, visszamenőlegesen a kölcsönbe vevő minősülhet munkáltatónak, annak minden jogi és anyagi vonzatával együtt.
Milyen cégadatokról tájékozódhat?
A szerződéskötés előtt mindenképpen ajánlott átnézni a leendő partnercég alapvető adatait:
- Nyilvántartási szám
- Üzleti tevékenység, pénzügyi adatok
- NAV köztartozásmentes cégek listája
- Irodahálózat
- Minőségbiztosítási rendszer
- Referenciák
- Kölcsönzési díj
5. Miért fontos pályáztatni?
Hasznos lehet – akár több éves együttműködés esetén is – összemérni meglévő partnerét a többi piaci szereplővel. A pályáztatásnak számos előnyét használhatja ki: több információt kap a döntéshez, egészséges versenyre ösztönzi a szolgáltatókat, magasabb színvonalú szolgáltatást és versenyképes díjakat kap még akkor is, ha a beérkezett árajánlatok értékelése is korábbi döntését igazolja, és régi beszállítóinál marad.
Mivel a munkatársak szakértelme és hozzáállása alapvető a hatékonyság szempontjából, így létkérdés, hogy Ön olyan szolgáltatót válasszon, amely segítségével minden pozícióban a megfelelő embereket foglalkoztathatja.